22 79 79 22 Kontakt oss Få et uforpliktende tilbud

Initial på Arendalsuka 2025

Stig A. Kristiansen i debatt under Arendalsuka
Stig A. Kristiansen i debatt under Arendalsuka

Hver tredje nordmann ønsker bedre hygiene – men hvorfor gjør vi ikke noe med det?

Under Arendalsuka 2025 samlet vi i Initial politikere, eksperter og næringsliv til debatt om hygiene. Fem år etter at pandemien satte samfunnet på pause, viser ferske undersøkelser at én av tre nordmenn mener vi trenger bedre hygiene – både på arbeidsplassen og i samfunnet generelt. Likevel ser vi at investeringsviljen er lavere enn før pandemien.

Hygiene under press

Under pandemien var fokuset på hygiene høyere enn noensinne. Dispensere sto på hvert gatehjørne, håndsprit ble en selvfølge, og vi hadde aldri vært mer opptatt av å beskytte oss selv og hverandre. Men kort tid etterpå har mye av dette fokuset forsvunnet. Ifølge Stig A. Kristiansen, administrerende direktør i Rentokil Initial Norge og Norden, investerer virksomheter nå mindre i hygieneløsninger enn før pandemien.

– Vi har gått fra å være ekstremt opptatt av hygiene til å nærmest falle tilbake til et nivå som er dårligere enn før pandemien. Det er et paradoks, sier Kristiansen.

Arbeidsplassen og folkehelsen

En undersøkelse gjennomført av Rentokil Initial gjennom Norstat, viser at en tredjedel av de ansatte mener kolleger bør bli bedre på personlig hygiene. Dette handler både om håndhygiene, toaletthygiene og det generelle inntrykket av renhet på arbeidsplassen. Dårlig hygiene påvirker ikke bare trivsel, men også sykefravær og produktivitet.

– Vi vet at bedre håndhygiene reduserer både mage- og luftveissykdommer. Det gir færre sykedager, bedre trivsel og høyere produktivitet. Likevel ser vi at det er mye å hente på arbeidsplasser, sier Atle Fretheim, fagdirektør i Folkehelseinstituttet.

Hygiene som kvalitetsstempel

Flere i panelet pekte på at hygiene ikke bare er et spørsmål om helse, men også om kvalitet og tillit. Ingeborg Malterud, fagsjef i NHO Service og Handel, understreket at kundene merker forskjell:

– Alle kjenner forskjellen på å komme inn i et rent og velholdt kontorbygg versus et som ikke oppleves innbydende. Hygiene handler om kundeløftet og tilliten du skaper, sier hun.

Et eksempel som ble trukket frem i debatten, er toalettene på Vinterbro senter – de er rene, velduftende og innbydende, med fuglekvitter som en ekstra detalj. Selv om slike tiltak kan virke trivielle, bidrar de til en opplevelse av trygghet og kvalitet.

Hygiene i skoler og barnehager

Barn og unge er særlig utsatt når hygienestandardene svikter. Mange elever kvier seg for å bruke skolens toaletter, noe som i verste fall kan føre til forstoppelse og skolevegring. Camilla Ditlefsen, Head of Initial hygieneservice i Norge, mener tid og opplæring er avgjørende:

– Standardene på mange skoletoaletter er rett og slett for dårlige. Vi må investere tid i opplæring og bevisstgjøring, og samtidig sørge for bedre fasiliteter. Hygiene er en viktig del av barns helse og læringsmiljø, sier hun.

Camilla Ditlefsen i debatt under Arendalsuka
Camilla Ditlefsen i debatt under Arendalsuka

Et politisk ansvar

Til tross for at hygiene har stor betydning for folkehelsen, er det lite omtalt i partiprogrammer. Audun Hammer Hovda, leder av Sosialistisk Ungdom, mener politikerne må ta større ansvar:

– Vi må sikre at gode hygienerutiner blir en del av samfunnets grunnstruktur. Det er ikke nok å reagere når en krise oppstår. Vi må bygge varige løsninger, spesielt for barn og unge, sier han.

Ingeborg Malterud understreket behovet for at det offentlige tar et tydelig ansvar i å løfte hygienestandardene gjennom smartere innkjøp og høyere kvalitetskrav.

 – Jeg savner at politikere går foran og gir klare instrukser om at offentlige innkjøp skal baseres på kvalitet, ikke laveste pris. Når renhold og hygienetjenester blir nedprioritert, rammer det både barn, ansatte og samfunnet som helhet, forklarer Ingeborg.

Veien videre

Panelet var samstemte i at hygiene må få høyere prioritet – både politisk, kommersielt og på arbeidsplassen. Bedre hygieneløsninger handler ikke bare om å redusere smitte, men også om livskvalitet, trivsel, arbeidsmiljø og tillit.

– Hygiene er en investering i mennesker, arbeidsplasser og folkehelse. Vi må ikke glemme lærdommen fra pandemien, men bygge videre på den, avsluttet Kristiansen.

Initial jobber hver dag for å skape renere, tryggere og sunnere omgivelser – fordi god hygiene er nøkkelen til bedre helse, lavere sykefravær og høyere trivsel.